Ankilozan Spondilitte Fizik Tedavi

Ankilozan Spondilit Nedir?

Ankilozan Spondilit omurga eklemlerini tutan ve eklemlerin katılaşmasıyla hareket kısıtlılığı oluşturan sebebi bilinmeyen bir romatizmal hastalıktır. Omurga ve diğer eklemlerde ortaya çıkan  ağrı ve inflamasyon hastanın fiziksel aktivitelerinde azalmaya, yorgunluk, uyku bozukluğu, solunum problemleri, depresyon, hareket kısıtlığı, vücut duruşu değişiklikleri gibi durumlara yol açar. Ankilozan spondilit erkeklerde kadınlara oranla 5 kat daha fazla görülen bir hastalık olup 20-40 yaş aralığında başlangıç gösterir. Ankilozan spondilit hastalığının tedavileri steroid olmayan antiinflamatuar ilaçlar ve fizik tedavi uygulamalarıdır. Evde yapılan fizik tedavi egzersizlerinin fiziksel kondisyonu, mobiliteyi artırdığı ve hastaların normal yaşamlarını devam ettirmesine büyük katkı sağladığı için önemi büyüktür.

Ankilozan Spondilit Belirtileri Nelerdir?

Hastaların yüzde 75’inde ilk olarak ortaya çıkan belirti bel ağrısı ve tutukluğudur. Bu şikayetlerin şiddeti giderek artar ve 3 aydan uzun bir süre devam eder. Omurga ve diğer eklemlerde yaşanan tutukluk sabahları daha fazla olur bu tutukluk 1-3 saat kadar devam eder. Sabah tutukluğu ve ağrı şikayetleri hareket ve egzersizlerle hafifler. Bunların yanı sıra hastalarda kronik yorgunluk, uyku bozuklukları, hafif iştahsızlık, kilo kaybı, göz tutulumu, solunum problemleri, böbrek ve bağırsak tutulumları görülebilmektedir.

Ankilozan Spondilitte Fizik Tedavi Uygulamaları

Fizik tedavide amaç hastaya dik bir postür kazandırmak, eklem hareket açıklıklarını artırmak ve eklem ağrılarını azaltmaktır. Fizik tedavide yüzeyel ve derin ısıtıcılar ve  elektrik akımları ağrıyı baskılamak için uygulanabilir. Bunun yanı sıra elle yapılan masaj ve mobilizasyon ugyulamaları ankilozan spondilitte eklemlerin rahatlaması için uygundur fakat fizyoterapistler tarafından yapılan manipülasyon hamlesinin ortaya çıkan komplikasyonlar nedeni ile ankilozan spondilit hastalığı için uygun olmadığı bildirilmiştir. Ayrıca hastaların kaplıca ve havuzlarda uygulanan egzersizlerden önemli derecede fayda gördüğü bilinmektedir. Bütün bunların yanı sıra fizyoterapistler ankilozan spondilitli hastalara dik duruş eğitimi, ergoterapi eğitimi, yardımcı cihaz kullanımı eğitimi ve ev egzersiz programı verirler ve verilen bu ev egzersiz programları ankilozan spondilit tedavisinin temelini oluşturmaktadır.