Piriformis Sendromu (Yalancı Siyatik)

Yayınlanma Tarihi: 2016-05-05 20:51. Okunma 5400.

Piriformis Sendromu, piriformis kasının siyatik sinire basısı sonucu oluşan siyatik ağrısı şeklinde kendini belli eden bel fıtıklarıyla karıştırılan klinik bir olgudur. yapılan araştırmalarda bel ağrısı ve siyatik ağrısı çeken hastaların %10'unda ağrının sebebinin piriformis sendromundan kaynaklandığı belirtilmiştir. Sıklıkla 40-50'li yaşlarda ve kadınlarda erkeklere oranla daha sık görülmektedir. Siyatik sinir bel bölgesinden köken alıp, piriformis kasının altından geçerek bacağa ve ayaklara doğru yayılan büyük bir sinirdir. Piriformis sendromu; piriformis kasının aşırı kullanımı, ani darbe, kasa direkt bası yapan sert zeminde oturma, arka cepte cüzdan varken oturma, ani koşma, anatomik varyasyonlar gibi çeşitli nedenlerden dolayı inflamasyon ve ödemi sonucu spazma uğraması ve bu kasın altından geçen siyatik sinire bası oluşturması sonucu oluşur.. En sık görülen belirti kalça bölgesinde ağrı ve uyluğun arka kısmında aşağı yayılan ağrıdır. Hastalar genelde bacak bacak üstüne atma pozisyonunda, sert zeminde oturmada ve bacağı dışa çevirme hareketini yaptığında ağrının arttığını ifade eder. Piriformis sendromu diğer belirtileri ise; 15-20 dk dan fazla oturmak,  ayakta durmak veya yatmakla artan ağrı, kalçadan bacağa yayılan ağrı, hareketle düzelen istirahatle artan ağrı, oturmadan kalkamaya geçerken artan ağrı, ayakta uyuşma, sekerek yürüme, alt ekstremite kaslarında güçsüzlüktür. Belirtiler aniden başlayabileceği gibi hafif şekilde başlayıp zamanla artabilir. Klinik muayenede priformis kasının üzerine derin palpasyonda hassasiyet ve ağrı ortaya çıkar. Tanıda klinik testlerin önemi büyüktür. Piriformis sendromunda erken dönemde konservatif tedavi ile hastaların %80'i iyileşebilmektedir. Akut ağrılı dönemde kalça istirahate alınabilir, uzun süre ayakta kalma ve koşma gibi hareketler kısıtlanabilir, antiinflamatuar ilaçlar ve kas gevşeticiler kullanılabilir. Akut dönemde piriformis kasına soğuk uygulama ve germe, kronik dönemde ise fizik tedavi modalitelerinden yüzeyel ve derin ısıtıcılar uygulanır, ağrı kesici özelliği olan TENS akımı kullanılabilir, Kas içine lokal anestetik veya kortikosteroid enjeksiyonu yapılabilir. Son yıllarda kas içine botoks uygulaması fizik tedaviye cevap alınamayan durumlarda uygulanabilir. Kuru iğneleme de piriformis sendromunda etkili tedavi seçeneklerinden biridir. Konservatif tedavilere yanıt alınamayan durumlarda cerrahi uygulanabilir,siyatik sinire olan baskıyı azaltmak için piriformis kası gevşetilir.

kuru iğneleme piriformis sendromu nedir bel ağrısı siyatik ağrısı siyatik nedir bel ağrısı fizik tedavi