Parkinson Hastalığı ve Fizik Tedavisi

Yayınlanma Tarihi: 2016-09-21 11:09. Okunma 3057.

Parkinson hastalığı kronik, ilerleyici ve beyindeki bazı hücrelerin dejenerasyonuyla gerçekleşen bir hareket hastalığıdır. 65 yaş üstü yaşlı grupta bu hastalığın görülme sıklığı artar. Beyindeki hareketi başlatan merkezlerdeki hasar sonucunda reflexlerde azalma, istirahatte titreme, hareketlerde yavaşlık, sertlik, konuşma ve yutma bozuklukları, bilişsel fonksiyonlarda bozulma gibi problemler ortaya çıkar.
Parkinson hastalığının fizik tedavisinde temel hedef hastaların normal hareketlerine tekrardan kavuşabilmesi, bağımsız yaşam süresini uzatmak ve yaşam kalitesini yükseltmektir.
Parkinson fizik tedavisinde öncelikle sertliklerin azaltılması ve esnekliğin artırılması  amaçlanır. Eklem hareket açıklığı normal değerlerde kazanılmaya çalışılır. Germe egzersizleri de bu aşamada önemli bir yer tutar. Ayrıca sertliklerin azaltılması için masaj, sıcak uygulamalar ve relaksasyon teknikleri de faydalıdır.
Parkinson hastalarında genelde öne eğik bir pozisyon görüldüğünden bunu engellemek için sırt ve gövde kaslarını güçlendirici egzersizler verilir.
Parkinson hastalarında bir hareketi başlatmak zordur. O yüzden yürümeyi başlatmakta zorluk çekerler. Kolları hareket ettirmeden ve küçük adımlarla yürürler. Yürümeye başladıktan sonra ise durmakta zorlanır, yönünü değiştiremez, bir eşya etrafında dolaşamazlar. Dengeleri de bozulduğu için yanlış bir adımda veya hafif bir dokunmayla düşebilir.
Yapılan araştırmalar Parkinsonlu hastalarda 3 aylık fizik tedavi sonucunda yürüme hızlarında ve klinik bulgularında belirgin iyileşme olduğunu ortaya koymuştur.

Parkinson hastalığı fizik tedavisinde amaçlar :
-hastanın mobilitesini artırmak
-eklem hareket açıklığını artırmak
-kontraktürleri önlemek
-kamburluğu önlemek ve postürü düzeltmek
-yürümeyi düzeltmek
-dengeyi geliştirmek
-düşmeyi önlemek
-koordinasyonu geliştirmek
-el becerilerini artırmak
-solunum kapasitesini artırmak

parkinson parkinson fizik tedavi parkinson nedir parkinson tedavisi