Osteoartrit (Kireçlenme) ve Fizik Tedavi

Yayınlanma Tarihi: 2018-07-25 09:37. Okunma 2536.

Osteoartrit (Kireçlenme) Nedir?

Osteoartrit eklemlerde meydana gelen, eklem kıkırdağının dejenerasyonuyla sonuçlanan kronik ve ilerleyici olan bir hastalıktır. Osteoartritte eklemde ağrı, hassasiyet, hareket kısıtlılığı, krepitasyon (çıtırtı) ve lokal inflamasyon meydana gelmektedir. Halk dilinde kireçlenme adı verilen osteoartrit önemli bir halk sağlığı problemi olup, ciddi fonksiyonel kayıplar meydana getirebilmektedir.

Osteoartrit (Kireçlenme) Hangi Durumlarda Ortaya Çıkabilir?

Öncelikle yaş Osteoartrit oluşumunda en önemli risk faktörüdür. Kireçlenmelerin görülme sıklığı ve oranı yaşla birlikte doğru orantılı olarak artar. Osteoartrit her ırkta görülebilmekle beraber bazı ırklarda görülme sıklığı artabilmektedir. Örneğin; diz kireçlenmeleri Afrikalı Amerikanlarda sık görülebilmektedir. Osteoartrit'te bir diğer önemli risk faktörü genetiktir. Yapılan çalışmalar genetik faktörlerin ve aile öyküsünün Osteoartrit oluşumunda oldukça etkili olduğunu ortaya koymuştur. Osteoartrit çoğu romatizmal hastalıkta olduğu gibi kadın hastalığıdır. Osteoartrit kadınlarda erkeklere oranla daha fazla görülür. Kadınlar osteoartritin daha fazla görülmesinin en büyük sebebi ise hormonal faktörlerdir. Östrojen Osteoartrit oluşumuna karşı koruyucu özellikte bir hormon olduğundan kadınlarda menapoz sonrasında bu hormon azalır ve Osteoartrit gelişme riski artar.

Osteoartrit oluşumunda obezite de önemli bir risk faktörüdür. Aşırı kilolu insanlarda özellikle diz eklemlerine aşırı bir yük bindiği için diz kireçlenmeleri gelişme riski ortaya çıkar. Öte yandan kişinin mesleği de Osteoartrit için bir diğer önemli risk faktörüdür. Eğer kişinin yaptığı meslek eklemleri zorlayıcı ve tekrarlayıcı hareketlere maruz bırakıyorsa bu durum da eklem kıkırdağı tahribatını hızlandırır. Örneğin, dizleri üzerinde sık çalışan bir inşaata işçisinde Osteoartrit oluşma riski masa başında çalışan bir memura oranla çok daha fazladır.

Ayrıca kişinin yaptığı sportif aktiviteler de Osteoartrit için bir risk faktörü olabilir. Örneğin kısa mesafe koşucularında ayak bileği, kalça ve diz eklemlerinde Osteoartrit görülme sıklığı artmaktadır. Öte yandan kas zayıflığı durumu da Osteoartrit için bir diğer risk faktörüdür. Sedanter yaşam veya fiziksel hareketlerin herahngi bir nedenle azalması da Osteoartrit için risk faktörü doğurabilir.

Osteoartrit'te Ne Gibi Klinik Belirti ve Bulgular Görülür?

Etkilenen eklemde ağrı, şişlik, sabah sertliği, eklem hareket açıklıklarında azalmalar, ilerleyen dönemlerde eklemde meydana gelin deformiteler, eklemden çıkan sesler (krepitasyonlar) ve ayrıca özellikle el parmaklarının sırt kısmında oluşabilen Haberden Nodülleri ve  Bouchard nodülleri görülebilir.

Osteoartrit'te (Kireçlenme) Fizik Tedavi

Osteoartrit'te ilaç tedavileri olarak, ağrı kesici, non-steroid anti-inflamatuar ilaçlar ve kıkırdak oluşumunu artıran ve uyaran ilaçlar sıklıkla kullanılır. Osteoartrit'te fizik tedavi uygulamalarında ise sıcak ve soğuk ajanlar, TENS, ultrason, lazer gibi elektroterapi uygulamaları kullanılır. Ayrıca masaj, manipülasyon, mobilizasyon, hidroterapi, egzersizler, eklem koruma teknikleri, destekleyici ortezler ve hasta eğitimi uygulamaları yapılır.

osteoartrit nedir Osteoartrit kireçlenme fizik tedavi kireçlenme nedir kireçlenme kimlerde görülür Osteoartrit belirtileri Osteoartrit fizyoterapist