Kalça Kırıklı Hastalarda Ameliyat Sonrası Fizik Tedavi

Yayınlanma Tarihi: 2018-07-09 13:10. Okunma 2557.

Kalça kırıkları, önemli bir şekilde yatağa bağımlı kalma ve ölüm oranlarını artıran ciddi bir sebep olarak karşımıza çıkmaktadır. Aynı zamanda kalça kırıkları tüm dünyada ciddi bir ekonomik yüke neden olan önemli bir hastalıktır. Ülkemizde de giderek artan yaşlı nüfus nedeniyle kalça kırıklarının görülme sıklığı giderek artış göstermektedir. Kalça kırığı sonrası tedavi büyük bir oranda ameliyattır fakat. Ameliyat öncesi ve özellikle sonrasında fizik tedavi ve rehabilitasyon uygulamaları elzem hale gelmiştir.  Yapılan araştırmalar kalça kırığı olan hastalarda ameliyat sonrasında hareketsizliğe bağlı gelişen komplikasyonları azaltmada fizik tedavi ve rehabilitasyon uygulamalarının büyük bir rolü olduğunu ortaya koymuştur.

Kalça Kırığı Protez Ameliyatları Sonrasında Dikkat Edilmesi Gerekenler

Total kalça protezi ameliyatlarından sonra en çok dikkat edilmesi gereken konu hastalarda kalça çıkığının meydana gelmesini önlemektir. Özellikle kasları zayıf ve beslenme problemi olan hastaların kalça çıkığı ihtimalinin arttığı bilinmelidir. Bu nedenle ameliyat sonrası zaman kaybetmeden fizik tedavi uygulamaları ile kaslar güçlendirilmelidir. Öte yandan hastalar rehabilitasyon esnasında kalça çıkığına sebep olabilecek uygunsuz postürlerden korunmak için fizyoterapistler tarafından bilgilendirilmelidir.

Kalça Kırıklı Hastalarda Protez Ameliyatları Sonrasında Fizik Tedavi Uygulamaları

Kalça protez ameliyatları sonrası uygulanan fizik tedavi ve rehabilitasyon uygulamalarında genellikle şunlar yer alır;

-Öncelikle hasta ve ailesi fizik tedavi ve rehabilitasyon programının amaçları, içeriği, kısa ve uzun vadeli hedefleri konusunda bilgilendirme yapar.

-Özellikle ilk 6 haftada kalça çıkışı gelişmemesi ve kalçaya aşırı yük binmemesi adına hastalara pozisyonlama ve postür eğitimi verilir.

-İmmobilizasyona bağlı akciğerde biriken sekresyonları çıkarmak ve akciğer fonksiyonlarını iyileştirmek için solunum fizyoterapisi uygulanır.

-Uzun yatış sürelerine bağlı gelişebilen derin ven trombozu riskini azaltmak için klasik masaj, elastik çorap, bandaj, ayağı yukarda tutma, aktif ayak bileği hareketleri egzersizleri verilebilir.

-Ameliyat sonrası ağrıları azaltmak, kasları güçlendirmek, dolaşımı artırmak amacıyla elektro terapi cihazları kullanılabilir.

-Aktif, aktif-yardımcı ve pasif egzersizler uygulanır.

-Uygun yürüme eğitimi verilir. Walker ve baston gibi yardımcı yürüme cihazları eğitimi verilir.

-Denge ve koordinasyonu artırmaya yönelik egzersizler verilir.

-Hidroterapi ve aquaterapi önerilebilir.

kalça kırığı sonrası fizik tedavi kalça kırığı ameliyat sonrası evde fizik tedavi kalça kırığı fizyoterapist kalça protez ameliyatı sonrası evde fizik tedavi