Geriatrik Hastalıklarda Fizyoterapi

Yayınlanma Tarihi: 2016-03-31 19:27. Okunma 2433.

GERİATRİ NEDİR?

Hayatın ilerleyen yıllarında, (65 yaş üstü) kişilerin sağlığının korunması, hastalıklarının önlenmesi, toplumdan soyutlanmadan yaşamlarını sürdürmeleri ve çok yönlü değerlendirmelere dayalı tedaviyi hedef alan bilimsel uygulamaları içeren bilim dalıdır. Geriatrik rehabilitasyonda amaç yaşlının fonksiyonel kapasitesini, belirlenen gerçekçi bir hedefte mümkün olan en üst düzeye çıkarmak ve bunu korumaktır. Bu hedefe varmak için geriatrik rehabilitasyon uygulamaları önemli ve yadsınamaz bir zorunluluk olarak karşımıza çıkmaktadır. Bu rehabilitasyon uygulamaları, kişinin kalan ömründe yaşam kalitesini artırmak amacıyla uygulanan etkin rehabilitasyon programı yaşlı bireyin daha bağımsız ve sosyal olmasına yardımcı olacaktır. Rehabilitasyon hastane, huzurevi, rehabilitasyon merkezleri ve ev ortamında uygulanabilir. Yaşlı hastalarda bilişsel yetersizlik, immobilite, instabilite, inkontinans, insomnia, iyatrojenik problemler sık görülür. Geriatrik hastalarda işitme ve denge bozulur, görme kusuru meydana gelir, hareketliliğin azalmasıyla peristaltizm azalır, pulmoner fonksiyonlar azalır, kas kuvveti ve kemik kütlesi azalır. Geriatrik hastalarda egzersiz fleksibiliteyi artırır, kas gücünü ve enduransını artırır, mental zindelik sağlar, bağışıklık sistemini güçlendirir, ağrıyı azaltır, kırık riskini azaltır, obezite, diyabet, hipertansiyonu olumlu yönde etkiler. Geriatrik hastalarda egzersiz programı haftada 3-4 gün 40-50 dk şeklinde düzenlenebilir. Egzersiz programı ısınma, soğuma, germe ve solunum egzersizlerini içermelidir. Yürüyüş, jogging, bisiklet sürme, yüzme gibi aerobik egzersizler tercih edilmelidir. Kardiyak hastalığı, yeni geçirilmiş derin ven trombozu, yeni geçirilmiş cerrahi, akut kas-iskelet sistemi yaralanması durumlarında egzersiz yapılmamalıdır. Ayrıca egzersizler sırasında aşırı gövde fleksiyonu ve ani rotasyon hareketlerinden kaçınılmalıdır. Egzersizler kademeli olarak artırılmalıdır. Ve yaşlılarda birçok komorbid hastalık olduğundan dolayı egzersizler hastanın fiziksel durumuna göre düzenlenmelidir.

geriatrik rehabilitasyon yaşlılık fizyoterapi