Fizik Tedavi İle Fibromiyalji Ağrılarınızdan Kurtulun

Yayınlanma Tarihi: 2019-06-13 10:10. Okunma 3237.

Fibromiyalji Nedir?

Fibromiyalji, kronik, yaygın, ağrı ve uyku bozukluklarıyla eşlik eden belirli anatomik noktalarda hassasiyet ile karakterize bir sendromdur. Genellikle teşhis edilmesi zor, kronik bir durum olan fibromiyalji ABD'de yaklaşık 5 milyon kişiyi etkiler; Fibromiyalji sendromu olan kişilerin yaklaşık % 80 ila% 90'ı kadındır. Fibromiyalji genellikle 30 ila 50 yaş arasındaki yetişkinlerde görülen bir durumdur ancak yaygın kronik ağrı ve yorgunluk gibi semptomlar daha erken ortaya çıkabilir. Fibromiyalji aslında eklemleri tutmayan romatolojik bir hastalıktır.

İyi bir fizik tedavi programı ile birlikte fibromyaljiden kaynaklanan ağrınızı azaltabilme, yorgunluğunuzu önleme, günlük yaşamdaki fonksiyonelliğinizi artırma ve yaşam kalitenizi yükseltme şansınız bulunuyor.

Fibromiyalji Nedeni?

Fibromiyaljinin nedeni tam olarak belirlenememiştir. Fibromiyaljinin oluşmasına katkıda bulunan birçok mekanizma olduğu düşünülmektedir. Fibromiyalji sendromunda tanıya yardımcı önemli bir laboratuvar testi yoktur. Sendromun sebebi belli değildir fakat hastalar öncesinde fiziksel veya emosyonel travmatik bir olay bildirirler.

Araştırmacılar Fibromiyaljili hastaların birinci derece yakınlarında, genel populasyona göre 8 kat daha fazla Fibromiyalji gelişme riski olduğunu bulmuşlardır. Fibromiyaljide hastalıkta rol oynayabileceği düşünülen nedenler; uyku bozuklukları, psikolojik bozukluklar, A tipi kişilik, sempatik sinir sistemi aktivasyonu, biyokimyasal nörohormonal bozukluklar, genetik, menapoz, fiziksel travma ve çevresel faktörler gibi etkenler olduğu bildirilmiştir.

Fibromiyaljide Belirtiler

Fibromiyalji hastalarında görülen belirti ve bulgular şunlardır: Kronik yaygın ağrı, sabah tutukluğu, yumuşak dokularda şişlik hissi, kas spazmı ve nodüller, çene eklemi ağrısı, yorgunluk, bitkinlik, uyku bozukluğu, sabahları yorgun uyanma,  dinlenememe, düşük fiziksel aktivite düzeyi, unutkanlık, dikkat dağınıklığı, karıncalanma, titreme, aşırı terleme, soğuk intoleransı, gerilim tipi baş ağrısı, migren, tinnitus, dismenore, premenstrual sendrom, irritabl bağırsak sendromu, dizüri, taşikardi, göğüs ağrısı, dispne, anksiyete, depresyon, raynaud fenomeni, huzursuz bacak sendromu.

Fibromiyalji sendromu olan hastalarda ağrı genellikle çift taraflı fakat tek tarafta daha fazladır. Sızı şeklindeki ağrı en çok sırt, omuz, boyun bölgelerinde gözlenmektedir. Yorgunluk ve bitkinlik son derece rahatsız edici olup hastanın yaşamını etkiler ve bu yakınmalar gün boyunca da artış gösterir. Tüm yakınmalar sabahları daha fazladır. Yakınmalar yorgunluk, stres, soğuk, aşırı çalışma ve hareketsizlik ile artarken sıcak uygulaması, masaj, hafif aktivite ve tatil ile azalır

Fibromiyaljide Fizik Tedavi Amaçları

Fibromiyaljide Fizik tedavi ve rehabilitasyon amaçları şunlardır;

Ağrı-spazm-ağrı döngüsünü kırmak,
Fonksiyonel ve aerobik kapasiteyi artırmak
Genel iyilik halini artırmak
Yorgunluğu önlemek
Düzgün postürü sağlama
Uykuyu düzenlemek
Hasta eğitimi

Fibromiyaljide Fizik Tedavide Neler Yapılır?

Fibromiyalji tedavisinde hasta eğitimi, egzersiz, elektroterapi ajanları, hidroterapi, balneoterapi, manuel tedavi teknikleri kullanılır.

Fibromiyaljinin en etkili tedavi yöntemlerinden birisi de düzenli egzersizlerdir. Egzersizlere düşük şiddette başlanmalı ve sonrasında şiddet artırılmalıdır.
Egzersizler, ağrıyı azaltmak, spazmı çözmek, dolaşımı artırmak, gevşemeyi sağlamak, düzgün postürü sağlamak, fonksiyonel ve aerobik kapasiteyi artırmak, kas kuvvetini ve enduransını artırmak,  yorgunluğu önlemek, eklem ahreketlerini artırmak için oldukça faydalıdır.

Fibromiyalji sendromunda elektroterapi uygulamaları da önemli ölçüde iyileştirme sağlamaktadır. Fibromiyaljide kullanılabilecek elektroterapi uygulamaları şunlardır;
Tens, Laser, Ultrason, Diatermi, Hot-pack, İnfraruj, EMG biofeedback,  buz masajı, enterfarensiyel akımlar, galvanik-faradik akımlar

Fizyoterapistin bire bir elle yaptığı bir takım manuel teknikler Fibromiyalji tedavilerinde oldukça etkilidir. Bunlar; Derin doku masajı, konnektif doku masajı, Mobilizasyonlar
Kas enerji teknikleri (miyofasyal gevşetme, postizometrik relaksasyon vb)

fibromiyalji nedir fibromiyalji fizik tedavi ile geçer mi evde fizik tedavi fibromiyalji boyun ağrısı belirtileri fibromiyalji fizik tedavi fibromiyalji egzersizleri boyun omuz ağrısı fizik tedavi