Fibromiyaljide Fizyoterapi

Yayınlanma Tarihi: 2018-05-16 11:35. Okunma 1778.

Fibromiyalji Sendromu; vücutta  yaygın ağrı, belli noktalarda hassasiyet, genel yorgunluk, uyku bozuklukları, bilişsel fonksiyon bozuklukları, ağrı eşiğinin azalması ile seyreden, sebebi belli olmayan, inflamatuar olmayan romatolojik bir hastalıktır.

Fibromiyaljinin görülme sıklığı genel popülasyonda yüzde 2'dir. Fibromiyalji hastalığı kadınlarda erkeklere oranla 7 kat daha fazla görülür. Çalışan kadınlarda ve doğurganlık çağındaki kadınlarda hastalığın görülme sıklığı artsa da her yaş grubunda görülebilen bir hastalıktır. En sık 30 ile 50 yaş arasında görülür. Fibromiyaljisi olan hastalarda kronik yaygın ağrı, sabah tutukluğu, yumuşak dokularda şişlik hissiyatı, kas spazmları ve nodüller, çene eklemi ağrısı gibi kas-iskelet sistemi yakınmalarının yanı sıra, yorgunluk, bitkinlik, uyku bozukluğu, sabahları yorgun uyanma, dinlenememe, karıncalanma, titreme, aşırı terleme, soğuğa karşı intolerans, gerilim tipi baş ağrısı, migren, kulakta çınlama, dismenore, huzursuz bağırsak sendromu, taşikardi, göğüs ağrısı, dispne, anksiyete, huzursuz bacak sendromu gibi semptomlar görülebilir.

Fibromiyaljide Fizyoterapi

Fibromiyaljisi olan hastalarda fizik tedavi ve rehabilitasyon uygulamaları, hasta eğitimi, egzersiz, elektroterapi yöntemleri, hidroterapi ve balneoterapinin yanı sıra manuel terapi teknikleri ve kuru iğneleme ve kinezyolojik bantlama gibi spesifik teknikleri de içermektedir. Fibromiyalji hastalarının eğitiminde hastalara ergonomik çalışma pozisyonları ve postür eğitimi verilmelidir. Fizik tedavi egzersizlerine gelecek olursak kullanılabilecek egzersiz yöntemleri şunlardır; germe ve relaksasyon egzersizleri, eklem hareket açıklığı egzersizleri, postür egzersizleri, kuvvetlendirme egzersizleri, su içi egzersizler, pilates, yoga. Fibromiyaljide kullanılan elektroterapi yöntemleri ise  TENS, Lazer, Ultrason, Hot-pack, İnfraruj, Entereransiyel akımlardır. Öte yandan fibromiyaljide ağrıyı azaltmak, eklem sertliğini azaltmak, dolaşımı artırmak, gevşemeyi sağlamak, kardiyovasküler endruransı artırmak, eklem hareket açıklıklarını artırmak, kas kuvvetini artırmak için hidroterapi ve balneoterapinin faydası da çok büyüktür. Fakat fibromiyaljide belki de en etkili tedavi yöntemlerinden sayılabilecek olan manuel terapi ve kuru ipneleme teknikleri ise özel olarak alınan eğitimler sonucunda fizyoterapistler tarafından yapılabilmektedir. Derin doku masajı, konnektif doku masajı, mobilizasyon, kas-enerji teknikleri, manipülasyonlar ve trigger nokta tedavisi bunlardan bir kaçıdır.

fibromiyalji fizik tedavi fibromiyalji fizyoterapi fibromiyalji tedavisi fibromiyalji manuel terapi fibromiyalji kuru iğneleme