Bel Fıtığı ve Tedavi Yöntemleri

Yayınlanma Tarihi: 2016-03-28 20:08. Okunma 4203.

BEL FITIĞI NEDİR ?

Omurga; vertebra(omur) adlı birbirine bağlı 33 adet kemikten oluşur. Disk ise bu omurların arasında yastıkçık şeklinde bulunan, omurlarımıza binen yükü absorbe eden, jelöz yapıda bir bağ dokudur. Omurlar arasında bulunan bu disklerin,  aşırı yüke maruz kalması ve yaşla birlikte disklerin içindeki jelimsi yapının su oranının azalmasından dolayı genelde posteriora doğru yer değiştirmesi bel fıtığı adını alır. Bel bölgesinde en çok fıtıklaşma L4-L5 ve L5-S1 disklerinde görülür (Siyatik). Fıtıklaşmış bir disk, bel ağrısının yanısıra sinire bası, bacağa yansıyan ağrı ve uyuşma ve alt ekstremite kaslarında güçsüzlüğe neden olabilir.

Bel Fıtığı Risk Faktörleri:

-Vücut ağırlığının fazla olması

-Cinsiyet (30-50 yaş arası erkekler)

-Uygun olmayan bir biçimde ağır yük kaldırma ve yük kaldırırken rotasyon hareketleri

-Uzun süreli araç kullananlar

-Sedanter Yaşam

-Sigara

TEDAVİ YÖNTEMLERİ NELERDİR ?

Bel fıtıklarının yüzde 90’ı cerrahi müdahaleye gerek kalmadan iyileşebilir. Genellikle tedaviler cerrahi dışı yöntemlerle başlamakla birlikte, idrar kaçırma, kaslarda ciddi güç kayıpları, düşük ayak gibi durumların varlığında ameliyat önerilir.

Bel fıtığında cerrahi tedavinin amacı  sinir kökündeki baskıyı hafifletmek ve ağrıyı bitirmektir. Diskektomi, bel fıtıklarında kullanılan en yaygın cerrahi tedavidir. Bazı ligament ve kemik yapılarının alınmasını ve disk parçalarının ortadan kaldırılmasını içerir. Mikrodiskektomi ise daha küçük cilt kesisi ile yapılır. Kas dokusu çok az sıyrılır ve daha az kemik alınır. Mikrodiskektomi sonrası işe dönüş daha kolaydır.

Cerrahi Dışı Tedavi Yöntemleri; Fizik Tedavi, Non-Steroid Anti İnflamatuar İlaçlar, Epidural kortizon enjeksiyonu, Proloterapi, İstirahat ve Ergonomi Eğitimi

Fizik Tedavi: Elektroterapi (Ultrason, sıcak ajanlar,TENS..), Kuru İğneleme, Manuel Terapi, Kinesio Tape, Osteopati, Egzersiz vePostür Eğitimi

Bütün bu tedavilerin amacı ağrıyı ve diğer semptomları azaltmak, bel kaslarını güçlendirerek diske binen basıncın azaltmak, omurgayı korumak ve disk dejenerasyonunu azaltmak. Hastayı günlük aktif yaşamına döndürmektir.

Bel fıtığı tedavisi, birden fazla tedavi yönteminin bir arada uygulandığı bir programla daha başarılıdır.

bel fıtığı bel fıtığı tedavisi bel fıtığı fizik tedavi disk herniasyonu bel fıtığı nedir bel fıtığı manuel terapi