Ön Çapraz Bağ Ameliyatı Sonrası Fizik Tedavi

Yayınlanma Tarihi: 2017-03-11 19:47. Okunma 3145.

Ön çapraz bağ diz bölgesinde yer alan ve kaval kemiği ile uyluk kemiğini birbirine bağlayan güçlü bir bağdır. Genellikle sportif aktivitelerde ve travma gibi nedenler sonucunda dizin üstüne yüklenirken dönme hareketinde yırtılır veya kopar. Hastalar genelde ön çapraz bağın koptuğu anda dizden gelen pop sesi tarif ederler ve bu andan sonra hızlıca diz şişer ve şiddetli bir ağrı başlar. Böyle bir durumda klinik testler ve MR ile ön çapraz bağın kopması veya yırtığı anlaşılabilir. Bu gibi durumlarda tedavisi ameliyat ve sonrasında fizik tedavi ile mümkündür ve kısa sürede spora dönüş sağlanabilir. Ön çapraz bağ ameliyatı sonrasında fizik tedavinin önemi çok büyüktür.

Ön Çağraz Bağ Ameliyatı Sonrası Fizik Tedavinin Faydaları

Ön çağraz bağ tamiri ameliyatı olan hastalarda özellikle ilk iki hafta şiddetli ağrılar olabilir. Fizik tedavi ile bu ağrılar azaltılır. Bunun yanı sıra hastalarda diz bölgesinde oluşan şişlik azaltılır. Eklem sertlikleri azaltılır, eklem hareket açıklığı yeniden kazandırılır. Zayıflayan kaslar güçlendirilir, denge ve propriosepsiyon geliştirilir. Spora özgü egzersizler ile spora dönüş hızlandırılır.

Ön çağraz bağ ameliyatı olan hastalara genellikle ilk 2-3 hafta koltuk değneği kullanması ve diz için koruyucu breys takması önerilir. Hastaların genelde 14. günden sonra dikişleri alınır ve fizik tedavi seanslarına başlar. Fizyoterapist eşliğinde uygulanan egzersizler, germeler, mobilizasyonlar sonucunda hastalar kısa sürede eski durumuna kavuşurlar.

Ön çapraz bağ ameliyatı sonrası fizik tedavide dikkat edilmesi gereken en önemli husus tamir edilen bağın tekrar zedelenmemesidir. Bunun yanı sıra hastalar erken dönemde diz eklemi hareket açıklığını kazanmalıdır. Aksi takdirde dizde donma meydana gelebilir. Hastaların fizik tedavi seansları boyunca fizyoterapistin önerdiği egzersizleri evde de yapması tedavisininden hızlıca sonuç alması açısından bir diğer önemli konudur.

ön çapraz bağ fizik tedavi ön çapraz bağ ameliyat sonrası ön çapraz bağ