Kalça Protezinde Fizik Tedavi

Yayınlanma Tarihi: 2017-03-03 20:31. Okunma 2240.

Kalça Protezi Ameliyatlarından Sonra Fizik Tedavi Neden Önemli?

Kalça protezi ameliyatlarından sonra fizik tedavinin rolü çok önemlidir. Bu tür kalça ameliyatlarından sonra hastalarda genel olarak kas zayıflıkları, eklem hareket açıklıklarında azalmalar, kas ve eklem sertlikleri, denge problemleri ve ameliyatlı bacak üzerine ağırlık aktarmada yaşanan sorunlar, asimetrik yürüyüş ve günlük yaşam aktivitelerinde yetersizlikler görülebilir. Bu gibi problemlerden dolayı hastalarda düşme riski artar ve bu durum protezin gevşemesine, çıkmasına veya kemik yapıların kırılmasına yol açabilir. Bu yüzden kalça protezi ameliyatlarından sonra hastalar mutlaka fizik tedaviye başvurmalıdırlar.

Kalça protezi ameliyatlarından sonra uygulanacak olan fizik tedavi ve rehabilitasyonun hastaların ağrısını azaltmada, eklem hareket açıklıklarını artırmada ve fonksiyonel düzeyini geliştirmede etkisi olduğu kadar, ameliyat sonrası gelişebilecek komplikasyonları önlemede de etkisi büyüktür.

Kalça Protezi Ameliyatlarında Fizik Tedavinin Faydaları

Hastalarda ameliyat sonrası kalça çıkığı, derin ven trombozu, bası yaraları, solunum problemleri gibi ameliyat sonrası komplikasyonlar önlenir. Eklem donmaları ve kas zayıflıklarının önüne geçilir. Ameliyat sonrası meydana gelen ağrı ve ödem gibi şikayetler azaltılır.  Eklem hareket açıklıkları artırılır ve hastaların fiziksel olarak fonksiyonelliği artırılır. Hastaların yürüyüş bozuklukları giderilir, hareketliliği artırılır ve günlük yaşam aktivitelerini başarması gerçekleştirilir. Hastalara verilecek evde fizik tedavi egzersizleri programı ile protezlerin ömrü uzar.

Kalça Protezi Ameliyatı Olan Hastalar Nelere Dikkat Etmelidir?

Kalça protezi ameliyatı olan hastaların hangi hususlara dikkat etmesi gerektiği fizyoterapistler tarafından hastalara ve hasta yakınlarına detaylı olarak aktarılmalıdır. Hastalar ameliyatlı taraf üzerine 6-8 hafta boyunca yatmamalıdır. Sağlam tarafa yan yatış pozisyonda yatarken veya sağlam tarafa dönme pozisyonu alırken ise mutlaka iki bacak arasına kalın bir yastık konulmalıdır. Yine ilk 6 hafta boyunca kalçaya aşırı yük bindirmekten kaçınılmalıdır. Bacak bacak üstüne atılmamalıdır. Ameliyatlı olan bacak orta hattıgeçmemelidir (hiper addüksiyon).Ameliyatlı bacak 90 derece kalça fleksiyonu ve iç rotasyon hareketini yapmamalıdır. Hastalar çok alçak sandalyelere oturmamaya dikkat etmelidir, Alaturka tuvalet kullanmamalıdır ve klozet yükseltici kullanmaları önerilmektedir. Yatakta uzun süre sırtüstü yatan hastalar bası yaralarının oluşmaması için 2 saatte bir pozisyonlanmalıdır. Erken dönemde hastaların sırtüstü pozisyonda uzanırken bacaklarının altına yastık konularak elevasyona alınması bir diğer önemli husustur. Bu esnada ayak bileği pompalama hareketi yapılması önerilir. Ayrıca elastik çorap kullanımı derin ven trombozu riskini önleme açısından oldukça yararlı bir yöntemdir.

kalça protezi fizik tedavi kalça protezi ameliyatı evde fizik tedavi kalça protezi ameliyatı sonrası nelere dikkat edil