Guillain Barre Sendromunda Fizik Tedavi ve Rehabilitasyon

Yayınlanma Tarihi: 2016-11-04 16:04. Okunma 2753.

Guillain Barre Sendromu akut olarak gelişen sinir liflerinin iltihabı ve hasarlanmasıdır. Yaklaşık 100.000 kişide 1 görülür. Her yaş grubunda görülebilmekle birlikte erkeklerde biraz daha fazla görüldüğü belirlenmiştir. Hastaların %60'ı bu hastalığa yakalanmadan önceki 4 hafta içerisinde üst solunum yolu enfeksiyonu geçirdiği görülür. Guillain Barre Sendromunun nedeni tam olarak bulunamamıştır fakat bir takım virüsler, cerrahi girişim, travma, grip aşısı gibi nedenlerden şüphelenilmektedir.

Guillein Barre Sendromuna tutulan hastalarda aşağıdan başlayıp yukarıya seyreden çift taraflı bir kas güçsüzlüğü görülür. Kas güçsüzlüğü 1-3 hafta içinde kötü gidişatını sonlandırarak bundan sonraki 2-4 hafta içinde plato evresine girerek iyileşmeye başlar. Guillain Barre'li hastaların yüzde 70'inde tendon reflekslerinde kayıp veya azalma da görülen klinik bulgular arasındadır. Ayrıca bu hastalarda duysal bozukluklar, solunum bozuklukları, ağrı gibi bulgular ortaya çıkabilir.

Guillain Barre Sendromu'nun hastalık seyri hastanın yaşına ve tutulumuna bağlı olarak değişmekle birlikte hastaların %80'i nörolojik olarak iyileşme gösterir.

Guillain Barre Sendromu'nda fizik tedavi genellikle yoğun bakımda başlar. Hastane servisinde, fizik tedavi ünitesinde ve daha sonrasında evde fizik tedavi şeklinde devam eder. Fizik tedavi olarak amaçlar;

-Solunum fonksiyonlarını korumak ve iyileştirmek

-Eklem kontraktürlerini ve deformiteleri önlemek

-Ağrıyı ve kas kramplarını önlemek ve azaltmak

-Kasları kuvvetlendirmek ve kas erimelerinin önüne geçmek