Guillain Barre Sendromu Fizik Tedavisi

Yayınlanma Tarihi: 2017-04-02 19:53. Okunma 2599.

Guillain Barre Sendromu Nedir?

Vücudun bağışıklık sisteminin kendi sinir sistemine saldırıp sinir kılıfını zedeleyerek iltihaplanmaya yol açtığı bir otoimmün bozukluktur. Nörolojik bir rahatsızlık olan Guillain Barre Sendromu, his kaybı ve kuvvetsizlik ile hızlı bir şekilde başlayan ve bulguların vücudun alt uzuvlarından başlayarak yukarı doğru ilerlediği ve solunum kaslarını dahi etkileyerek yatağa bağımlı ve solunum cihazına bağımlı bırakabilen ciddi bir hastalıktır. Hastalık erkeklerde kadınalra oranla daha fazla görülür ve her yaşta görülebilen bir hastalıktır. Hastaların yaklaşık yarısında akut semptomların başlangıcından 2-4 hafta öncesinde geçirilmiş bir enfeksiyon öyküsü vardır.

Guillain Barre Sendromu'nda tipik olarak bulgular ayak parmaklarında oluşan his kaybı ile başlar ve sonraki günlerde genellikle çift uzuvda simetrik olarak seyreden his kayıpları ve kuvvet kayıpları ile devam eder. Kuvvetsizlik sonucunda hastalar yürümede güçlük çeker ve merdiven çıkmada zorluk yaşar. Daha sonra bulgular kolları, yüz kaslarını ve hatta solunum kaslarını etkiler.

Guillain Barre Seondromu Tedavisi

Hastalığın medikal tedavileri olarak plazmafarez ve damardan immünglobin uygulamaları yapılır. Guillain Barre Sendromu'nda steroid kullanımı ise tıbbi olarak yayınlanan araştırmalara göre çelişkili bir durum olarak kabul edilmiştir. Bunun yanı sıra Guillain Barre Sendromu'nda hastaların yüzde 40'ı fizik tedavi ve rehabilitasyon uygulamalarına ihtiyaç duyar.

Guillain Barre hastalığının fizik tedavisinde akut dönemde ağrıdan dolayı hastalar egzersiz yapmak istemeyebilirler. Fizyoterapistler akut durumda başlangıç egzersizlerini hastaların durumuna göre düzenleme konusunda dikkatli olmalıdırlar ve öncelik olarak var olan kas gücünün korunması önemlidir. Bunun yanı sıra hastalarda bası yarası oluşmaması için 2 saatte bir pozisyonlama önerilir ve eklem hareket açıklıklarını koruma adına pasif egzersizler hasta yakınlarına öğretilir. Bunun yanı sıra atel kullanımı gerekebilir. Fizyoterapistler Guillain Barre Sendromu fizik tedavi ve rehabilitasyon uygulamaları esnasında hastaları aşırı yormamaya özen göstermelidirler. Guillain Barre hastalığının fizik tedavisinde pasif eklem hareket açıklığı egzersizleri, aktif hareket açıklığı egzersizleri, izometrik-izokinetik egzersizler, denge ve koordinasyon egzersizleri, yürüme egzersizleri uygulanır. Bunların yanı sıra hastalarda duyu bozuklukları görüldüğü için proprioseptif egzersizler ve duyusal uyaran teknikleri hastalara uygulanmalıdır.

guillain barre sendromu nedir guillain barre sendromu tedavisi guillain barre fizik tedavi