Fizik Tedavide Faset Eklem Problemleri

Yayınlanma Tarihi: 2016-07-13 05:29. Okunma 2053.

Faset eklemler, omurganın hareket etmesini sağlayan küçük eklemlerdir ve omurganın tam arkasında yer alırlar. Omur sinirleri ile bağlantılı çalışan ve bu şekilde vücudun hareketini sağlayan faset eklemler, ağrıya karşı son derece duyarlıdır.

İlerleyen yaş ile birlikte, travma, ters hareket ya da ezilme, dengesiz yük taşıma, aşırı yük taşıma veya yükü aniden kaldırma gibi sebeplerle bozularak çalışamayan faset eklemler, yaşam kalitesini düşürecek şekilde şiddetli bel ve boyun ağrılarına sebep olabilirler. Özellikle ters yapılan hareketler, halk arasında bel veya boyun kilitlenmesi olarak adlandırılan bu hastalığın başlıca ortaya çıkış sebebidir. Bu nedenle faset sendromu, ağır işlerde çalışanlar ile yoğun spor yapanlarda daha sık görülür.

Rahatsızlık, oluşan ağrı bel fıtığı ağrısı ile benzer özellikler gösterir. Özellikle sırt üzerine yatıldığında veya yan yaslanıldığında ağrı çok şiddetlenir ve kişi hareket etmekte zorlanmaya başlar. İlerleyen yaş ile birlikte eklemlerde görülen kireçlenmeler, faset sendromu ağrılarını daha da arttırır. Eklemlerde bulunan sinirler kireçlenme ile birlikte iyice sıkışarak farklı hastalıklara da yol açabilir. Ağrı bacak, omuz ve kollara da yayılabilir.

Teşhis, elle veya MR gibi ileri tekniklerle kesin olarak konur. İlk aşamalarda analjezik, kas gevşetici veya ağrı kesici ilaçlar ile yatak istirahati yeterli olabilir. Ancak faset sendromunda uzun vadeli ve daha kalıcı olarak ağrının giderilmesi için fizik tedavi uygulaması şarttır. Fizyoterapistin değerlendirmesi sonucu, hastaya özel bir tedavi programı uygulanır. Germe ve güçlendirme egzersizleri, manuel  terapi ve manipülasyon, kuru iğneleme, bantlama, elektroterapi, postüral egzersizler, yatak istirahati ve hastaya bundan sonra günlük yaşam içerisinde dikkat etmesi gerekenler konusunda yapılacak uyarılar, rahatsızlığın büyük ölçüde giderilmesini sağlayacaktır

Diğer tedavi yöntemlerinin başarılı olmadığı durumlarda ise enjeksiyon  veya ozon tedavisi uygulanabilir.

faset eklem sendromu sırt ağrısı bel ağrısı omurga ağrıları