Çene Eklemi Ağrılarında Tedavi

Yayınlanma Tarihi: 2017-03-19 12:16. Okunma 3627.

Çene eklemi dış kulak yolunun hemen yanına bulunur. Kafatası kemiği ile alt çene kemiğinin eklem yapması ile oluşur ve eklemin arasında disk bulunur. Genelde çene eklemi hastalıklarında hareketi bozulan kısım disktir. Çene ekleminin etrafı kas ve bağ dokuları ile çevrilidir ve bu yapılardan birinde oluşabilecek bozukluk da çene eklemini etkiler. Bunun yanı sıra boyun eklemi ve dişlerdeki bozukluklar da çene eklemini etkileyebilmektedir.

Çene eklemi çiğneme, yutma, soluk alıp verme ve konuşma esnasında sürekli hareket halindedir. Normalde günde 1500-2000 defa çene eklemimizi kullanırız. Bu nedenle eklemde oluşabilecek ağrı ve bozukluklar yaşam kalitemizi oldukça kötü bir yönde etkileyebilir.

Çene Ekleminde Görülebilen Şikayetler

Çene ekleminde en çok görülen şikayetler şunlardır; çene ağrısı, çene kaslarında hassasiyet ve ağrı, çene hareketlerinde değişiklikler, çene eklemi hareketlerinde kısıtlılıklar, çeneden çıtırtı seslerinin gelmesi, çene kayması, çiğnemenin bozulması, ağzı açmada zorluk, kulak çınlaması, baş dönmesi gibi şikayetler..

Bütün bu şikayetler arasında en sık karşılaşılan şikayet çene ekleminden çıkan seslerdir. Eklemden gelen bu sesler eklem arasındaki diskin yer değiştirmesine bağlı olabildiği gibi eklem etrafındaki diğer yapıların bozukluklarından da kaynaklanabilir. Eklemden gelen bu seslere krepitasyon adı verilir ve çıtırdı, kat kut sesleri, klik sesi veya tak sesi şeklinde duyulabilir.

Çene Eklemi Şikayetleri Neden Olur?

Dişleri sürekli sıkmak, gece uyurken istemsiz olarak diş gıcırdatmak (bruksizm), boyun bölgesindeki duruş bozuklukları; özellikle başın ve omuzun önde olduğu duruş bozukluğu çene eklemi problemlerinin ortaya çıkmasına neden olabilir. Bunların yanı sıra dişlerdeki bozukluklar, diş eksikleri gibi nedenler, yemek yerken sürekli tek taraflı çiğneme alışkanlığı çene eklemi problemlerinin ortaya çıkmasında etkilidir. Özellikle tek taraflı çiğneme yaparken bir taraftaki çene kasları aşırı gelişirken diğer taraftaki çene kasları güçsüz kalmakta ve bu durum yüzde asimetri ve bir taraf çene ekleminde problem olarak karşımıza çıkmaktadır.

Çene şikayetlerinin ortaya çıkmasının diğer nedenleri ise stres, çene eklemine darbe gelmesi, tırnak yeme, sakız çiğneme, pipo kullanımı, çekirdek yeme, uzun süre telefonda konuşma gibi alışkanlıklar ve keman çalma olarak sıralanabilir.

Çene Ağrılarına Hangi Doktor Bakar?

Çene ile ilgili olan ağrı ve diğer şikayetlerinize fizik tedavi hekimleri bakabilir. Bu alanda özelleşmiş osteopatlar da bu konuda oldukça eğitimlidirler ve çene ile ilgili problemleriniz için osteopata danışabilirsiniz.

Çene Eklemi Tedavileri Nelerdir?

Ağrıları azaltmak, kasları gevşetmek amacı ve hastaları rahatlatmak adına ilaç tedavileri uygulanır. Fizik tedavi yöntemleri olarak elektrik akımları, sıcak uygulamalar, yumuşak doku gevşetme teknikleri, manuel terapi, osteopati, kuru iğneleme uygulanır. Bu tedavilerin yanı sıra psikoterapi, eklem içi enjeksiyonlar ve splint kullanımı uygulanabilir.

Çene Eklemi Ağrıları ve Diğer Şikayetlerin Önüne Geçmek İçin Nelere Dikkat Edilmeli

-Çok sert yiyecekler yemekten kaçınılmalıdır (fındık, fıstık gibi), sürekli tek taraflı çiğneme alışkanlığı sonlandırılmalıdır.

-Esnerken ve gülerken ağzın çok fazla açılmamasına özen gösterilmeli,

-Uzun süre konuşmak, sakız çiğnemek, kuruyemiş ve çekirdek yeme çene kaslarını yoracağından bunlara dikkat edilmelidir.

-Soğuk havalarda boyun ve yüzde yer alan kasları sıcak tutmaya özen gösterilmeli,

-Ağızdan solunum yapılmamalı, burundan soluk alınmalıdır,

-Gece yüksek yastıkla yatılmamalı, yüzüstü yatış pozisyonundan kaçınılmalı,

-Baş ve omuzların dik durmasına özen gösterilmeli, postür eğitimi alınmalıdır,

-Dinlenme halinde dudaklar bitişik dişler ayrı pozisyonda tutulmalı,

-Çene eklemi egzersizleri düzenli olarak uygulanmalıdır.

Çene eklemi ile ilgili şikayetlerinizin tedavisi için tıklayabilirsiniz

çene ağrısı çene eklemi fizik tedavi çene hastalıkları çene hangi doktor bakar çene eklemi tedavi